/Hoe werkt een buitenboordmotor?

Hoe werkt een buitenboordmotor?

Wie houdt er niet van een heerlijk zonnig dagje glijden door de golven? Hoe sneller je boot kan, hoe leuker het wordt. Met een sterke buitenboordmotor kan je met een lichte gestroomlijnde boot zelfs in plané komen. Dit geeft veel adrenaline. Ben jij benieuwd wat er allemaal omgaat onder de kap van een buitenboordmotor waardoor een boot zo’n snelheid krijgt? Lees dan verder!  

Wat ga je lezen? 

Om de propeller van de buitenboordmotor te laten draaien moet er energie opgewekt worden door de verbranding van een mengsel van brandstof en lucht. Deze twee componenten mogen beiden geen druppel water bevatten. Hieronder zal eerst uitgelegd worden hoe de motor lucht en brandstof watervrij maakt. Daarna zal worden uitgelegd hoe de verbranding ontstaat en hoe die de propeller laat draaien. 

Gereedmaken van de componenten 

Een druppel brandstof wordt uit de tank gezogen en door een waterscheidend brandstoffilter gehaald. Het gaat vervolgens door een kleiner waterafscheidend brandstoffilter voordat het in de dampafscheidingstank wordt gedeponeerd. De taak van de dampafscheidingstank is om alle lucht uit een pure druppel brandstof te scheiden en de brandstof vervolgens door een elektrische pomp met druk naar de brandstofrails te sturen. 

Ondertussen wordt er een constant vacuüm gecreëerd dat lucht in de motor zuigt. Het komt het binnen door de openingen in de kap en wordt het door een labyrint gezogen. Hierdoor valt al het water, dat zwaarder is dan de lucht, naar de bodem, waar het uit de kap terug naar de zee wordt afgevoerd. 

Verbranding 

De druppel brandstof die nu geen enkele druppel water bevat wordt door de brandstofinjector onder druk in een fijne nevel omgezet en de verbrandingskamer ingespoten in de exacte hoeveelheid die nodig is om goed te mengen met de ook volledig watervrije luchtstroom die langs het inlaatspoor komt. De verbrandingskamer sluit en de zuiger drukt de brandstof en de lucht samen. Op dat moment wordt het mengsel aangestoken en zal er een gecontroleerde en ingesloten explosie plaatsvinden. Het mengsel heeft hierdoor genoeg energie vrijgegeven te geven die nodig is om de krukas te bewegen en wordt weggeduwd uit de verbrandingskamer via de geopende uitlaatklep. 

Snelheid maken! 

Ondertussen draait de gecreëerde energie van de verbranding in groot volume de krukas die de aandrijfas roteert. De aandrijfas laat de versnellingen in de onderste eenheid draaien die op zijn beurt de propeller doet draaien, die het water achter zich duwt waardoor de boot vooruit gestuwd wordt.  

Conclusie 

Zoals je hier hebt gelezen is de werking van een buitenboordmotor best ingewikkeld. Onder de kap werken heel veel buitenboordmotor onderdelen samen om jouw boot vooruit te krijgen wanneer jij gas geeft om in plané te komen.