/De beste tips voor een mooie thuiswerkplek

De beste tips voor een mooie thuiswerkplek

Sinds het COVID-19 virus begin 2020 zijn intrede heeft gemaakt binnen vele Europese landen is de werkcultuur binnen een handomdraai verschoven. Waar werknemers eerst zoveel mogelijk van hun werktijd op kantoor besteedden wordt er nu aangeraden om thuis te werken.

Jammer genoeg zitten er aan dit thuiswerken een aantal haken en ogen. Zo heb je thuis bijvoorbeeld niet de beschikking over een geschikte ruimte, geschikt meubilair, geschikt materiaal en misschien wel de juiste kennis. Van de één op de andere dag thuiswerken is dan ook niet gemakkelijk, er zal moeite worden moeten gedaan om deze situatie goed te laten verlopen.

Nu snappen wij dat veel mensen hier eigenlijk nog nooit over hebben nagedacht en hun werkplek eigenlijk altijd voor lief hebben genomen. Daarom geven wij in dit artikel de leukste en handigste tips voor het creëren van een mooie en geschikte thuiswerkplek.

Houd je aan de Arbo regels bij het inrichten van een werkplek thuis

Wanneer een werknemer minimaal twee uur per week thuis werkt is het noodzakelijk voor de werkgever om de werknemer hierin te ondersteunen. Een werknemer is namelijk verplicht om te zorgen voor een geschikte en veilige werkplek bij iemand thuis. Indien hij of zij dit niet doet kan de organisatie verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele schade.

Bij het inrichten van een werkplek thuis moet er in ieder geval rekening worden gehouden met de volgende zaken:

  • Een risico inventarisatie van de thuiswerkplek
  • Zorg voor een ergonomische werkplek
  • De juiste verlichting binnen je werkplek
  • Een geschikt en ergonomisch beeldscherm

Indien er actief rekening wordt gehouden met de bovenstaande zaken dan is alles op het gebied van de arbodienst en je thuiswerkplek goed geregeld.

Welke spullen heb ik nodig voor de juiste thuiswerkplek?

Indien jij als werknemer thuis moet werken dan is het noodzakelijk om te zorgen voor de beschikbaarheid van het juiste materiaal. Deze materialen hangen natuurlijk voor een deel af van het soort baan wat iemand heeft en de werkzaamheden die hij of zij uit dient te voeren.

In de basis heb je sowieso de volgende zaken nodig voor een effectieve werkplek:

  • Voldoende en geschikte verlichting
  • Een ergonomisch bureau
  • Een ergonomische bureaustoel
  • Een goede computer inclusief randapparatuur zoals een muis, toetsenbord en printer
  • Geschikte opbergkasten voor vertrouwelijke documenten
  • Voldoende aansluitmogelijkheden voor apparaten
  • De beschikbaarheid over bedraad of draadloos internet

Wetgeving en privacy

Aangezien de situatie van verplicht thuiswerken eigenlijk nog nooit in Nederland is voorgekomen is het logisch dat er veel onduidelijkheid is op het gebied van wetgeving en privacy.

Een werknemer is immers in zijn of haar eigen huis aan het werk en een werkgever is niet bevoegd om hier zomaar te controleren. Het is daarom erg belangrijk dat er een goede overeenkomst wordt gesloten tussen de werkgever en de werknemer. Op deze manier kan er door de werkgever goed worden gecontroleerd of de werknemer thuis op een geschikte manier aan het werk is.

Op deze manier kan de werkgever toch nog enige controle uitvoeren over de werkzaamheden en behoudt de werknemer gewoon zijn of haar privacy bij het thuiswerken.

Let goed op de voorwaarden van de belastingdienst

Je werkgever is verplicht om te zorgen voor een efficiënte en geschikte thuiswerkplek.

De financiële middelen die hiervoor aan de werknemer versterkt worden moeten echter aan een aantal voorwaarden voldoen. Anders ziet de belastingdienst deze middelen als verkapt loon en zal er dus belasting over worden berekend. Indien je van je werkgever onbelaste financiële middelen wilt ontvangen voor het realiseren van een thuiswerkplek dan moet er aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • De bijdrage van de werkgever wordt enkel gebruikt om te thuiswerkplek geschikt te maken volgens de regels van de arbodienst
  • Het maximumbedrag van 1815 euro per vijf jaar voor een thuiswerkplek is niet overschreden
  • Er is een contract opgesteld tussen werkgever en werknemer over het aantal dagen wat thuisgewerkt wordt
  • De werknemer werkt minimaal één dag in de week vanuit huis

Kies voor ruimtebesparende meubels

Bij het inrichten van een thuiswerkplek moet bij de meeste personen vooral worden gelet op ruimtebesparing. Met de inrichting van je huis is immers nog nooit rekening gehouden met een werkplek. Een handige manier om hierop in te spelen is het gebruik van een hoekbureau.

Een hoekbureau kan, zoals de naam zelf al aangeeft, geplaatst worden in de hoek van de kamer.

Hierdoor bespaart het bureau veel ruimte en kan er nog steeds comfortabel aan gewerkt worden.

Een hoekbureau is dus het perfecte meubel indien je behoefte hebt aan een werkplek die weinig ruimte in beslag neemt.