Je bent natuurlijk niet de enige ondernemer die gebruikmaakt van Google Ads. Om de kosten van iedere advertentie te bepalen, heeft Google daarom een systeem bedacht: de kwaliteitsscore, het biedingssysteem en het Veilinghuis. Laten we daar stap voor stap doorheen lopen!
Google’s kwaliteitsscore
Google bepaalt de kwaliteit van jouw advertentie aan de hand van drie vereisten:
- De advertentie relevantie: komt het zoekwoord genoeg terug in de Google advertentie?
- De verwachte klikfrequentie: bevat de advertentie bijvoorbeeld genoeg CTA’s die uitnodigen om op de advertentie te klikken?
- De ervaring van de bestemmingspagina: is er een goede landingspagina ingesteld voor deze advertentie?
Op basis van deze vereisten geeft Google je een cijfer tussen de 1 en 10. Hierbij is 1 het laagst en 10 het hoogst. Hoe hoger de score, hoe beter je advertentie is. Met deze kennis op zak kunnen we nu door naar het biedingssysteem…
Google’s biedingssysteem
Bij Google betaal je per klik. Hoe hoog dat bedrag per klik is, verschilt per campagne. Zo hangt het onder andere af van de kwaliteitsscore die we hierboven noemden. Ook hangt het af van de populariteit van het zoekwoord. Populaire zoekwoorden hebben namelijk veel meer concurrentie met andere adverteerders. Ter voorbeeld: er zoeken meer mensen naar ‘voetbal’ dan naar ‘leren witte voetbal’.
Zo werkt het Veilinghuis
De kwaliteitsscore en het biedingssysteem snap je nu. Laten we doorgaan met hoe Google’s Veilighuis werkt.
Je brengt voor je Google Ads een bod uit. Dit is het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik. De kwaliteitsscore en biedingen van de concurrentie bepalen vervolgens wat je écht betaalt per klik. Het kan daarom goed voorkomen dat je uiteindelijk minder betaalt voor een advertentie, dan je maximale bedrag. Voor Google is het voornamelijk belangrijk dat de gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Een hoge kwaliteitsscore wordt dus beloond met een soort korting op je kosten per klik, die kan oplopen tot 30%.
Ter voorbeeld: Stel, jij biedt €1,- en de nummer twee biedt €0,50. Dan betaal je (zonder de kwaliteitsscore mee te nemen) €0,51. Je betaalt dus altijd €0,01 meer dan de bieder onder je.
Dagbudget vs. een bod
Dan hebben we als laatste nog het verschil tussen dagbudget en een bod. Want het dagbudget verschilt met het bod dat je plaatst in het biedingssysteem.
Bij een dagbudget bepaal je hoeveel je dagelijks uitgeeft aan een specifieke campagne. En zoals eerder benoemd is een bod (ook wel Click Per Cost of CPC genoemd) het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik.
Ter voorbeeld:
Om het voorbeeld makkelijk te houden, gaan we er vanuit dat er in deze campagne maar één advertentie wordt getoond.
Stel, je hebt een dagbudget van €15,-. Als deze advertentie dan €0,05 per klik kost, weet je dat je dagbudget na 300 kliks op is. Dan moet je dus wachten tot de volgende dag voordat deze advertentie binnen die campagne opnieuw getoond kan worden.
Wat nog wel goed is om te weten, is dat Google de vrijheid heeft om 20% over jouw dagbudget heen te gaan, wanneer ze zien dat er op een dag veel naar wordt gezocht. Onderaan de streep wordt dit altijd gladgetrokken met de rest van de maand. Als op dag 1 de advertentie heel goed presenteert, is er een kans dat op dag 2 wordt ingehouden op je budget en advertenties.
Hopelijk begrijp je na het lezen van dit artikel de biedstrategie van Google beter. Wil je gebruikmaken van een advertentieplatform waar op dit moment nog minder concurrentie is? Dan is wellicht Pinterest adverteren iets voor jou!