/Het geheim achter goede creative branding

Het geheim achter goede creative branding

Ieder merk wil winst maken. Hoe groter de winst hoe beter. Daarnaast wil ieder merk het liefst uitgroeien tot een wereldbekend merk, waarbij de concurrentie geen kans maakt. Maar hoe doe je dit? Hoe simpel het ook klinkt: een goed merk heeft een goede basis; eenvoud, strategie en consistentie. Dat is de kracht van creative branding.

Eenvoud

Luister je liever naar een verhaal van drie uur met veel diepgang of naar een verhaal met dezelfde inhoud en boodschap, maar dan in 30 min. Uit onderzoek is gebleken dat de consument maar een aandachtsboog heeft van 8 seconde. Kort, duidelijk en zinvol zijn is key.

Bijvoorbeeld: Logo’s, kijk eens naar de eenvoud van logo’s van grote merken. McDonald’s een ‘M’, Coca-Cola gewoon hun naam ‘Coca-cola’ of de ‘swoosh’ van Nike.

Strategie

De strategie van een merk moet duidelijk zijn en vast staan. Een duidelijk strategisch plan van aanpak, denk hierbij aan je doelgroep, je positionering in de markt en je visie. Je strategie is de basis voor iedere stap die je onderneemt. De strategie kan natuurlijk in verloop van tijd worden aangepast en worden uitgebreid.

Bijvoorbeeld: Coca-Cola, dit merk richt zich al vanaf de 1e dag op jonge, hippe mensen met een leven vol fun, vrienden en avontuur. Deze strategie is in de loop der jaren uitgebreid door de ‘light’- en ‘zero’- producten toe te voegen om zo in te spelen op de healthy food-trend.

Consistentie

Consistentie is enorm belangrijk. Je hebt niet genoeg aan een boodschap die je doelgroep maar 1x bereikt. Wil je iets losmaken, dan moet die doelgroep meerdere keren worden geconfronteerd met je boodschap. Herhaling kan op meerdere manieren, via meerdere platforms of via verschillende reclames, maar het belangrijkste is dat de inhoud(de boodschap) hetzelfde blijft en centraal staat.

Bijvoorbeeld: Mr. Muscle, de grote gespierde poetsman draait al decennia lang mee. Hij is deel van ons collectief geheugen en wordt onlosmakelijk verbonden met Mr. Muscle.

Aanvullende tips voor creative branding:

1. Geef iets weg, doe bijvoorbeeld bij iedere bestelling een klein extraatje. Dit verwacht men niet en wordt dus zeer positief beoordeeld.

2. Maak het persoonlijk, men wil niet hetzelfde krijgen als een ander. Maak bijvoorbeeld iedere bestelling persoonlijk door een persoonlijke brief in iedere bestelling te doen.

3. Maximaal 3 huisstijl-kleuren, in het teken van houdt het simpel. Maak er geen kunstwerk van, gebruik opvallende en passende kleuren.

4. Geen doordenkers gebruiken, kort, simpel en krachtig zijn belangrijk. Mensen moeten het kunnen onthouden en herinneren, bij een moeilijke doordenker haakt de helft al af.