Het is voor iedere ondernemer belangrijk om een goede marketingstrategie uit te werken. Zo’n strategie omvat meer dan alleen TV-spotjes en folders: online marketing is een onmisbaar onderdeel van het verwerven van naamsbekendheid en klantvertrouwen. Door je website te optimaliseren, zorg je dat je hoog rankt als een klant naar jouw product of dienst zoekt. Om deze zoekmachine optimalisatie goed uit te voeren, kun je het beste de hulp van een SEO-specialist inschakelen. Een SEO-specialist helpt je de autoriteit (hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google) van je website te verhogen. Hoe zo’n expert te werk gaat en waar je er één kunt vinden, lees je in dit artikel.
Wat doet een SEO-specialist?
Voordat je website wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines, stel je eerst een aantal doelen. Een SEO-specialist helpt je vast te stellen waar je kansen liggen. Verkoop je frisdrank, dan heb je bijvoorbeeld een grotere kans om hoog te ranken op een zoekwoord als “frisdrank” dan op “coca-cola” of “7Up”. Nadat de kansen en uitdagingen voor jouw website zijn vastgelegd, gaat de SEO-specialist aan de slag met de optimalisatie van je website. De inhoud van je site wordt aan de hand van een zoekwoordenonderzoek aangepast. In sommige gevallen krijgen bepaalde zoekwoorden of onderwerpen bijvoorbeeld een eigen landingspagina. Nadat je website is geoptimaliseerd, houdt een SEO-specialist altijd in de gaten hoe het er met je online marketingstrategie voor staat. Worden de gewenste resultaten nog steeds behaald? Waar is er eventueel mogelijkheid tot verbetering? Een SEO-specialist staat voortdurend open voor nieuwe kansen, die direct in je online marketingstrategie worden toegepast.
De waarde van goede content
Om passende content – zoals nieuwe landingspagina’s of blogs – voor je site te schrijven, wordt de hulp van een content specialist ingeschakeld. Zulke content heeft waarde, omdat het het vertrouwen van klanten verhoogt. Verkoop je bijvoorbeeld kinderschoenen, dan geven blogs over kindervoeten en -maten weer dat je weet wat je verkoopt. Een content specialist helpt daarnaast ook met het verhogen van de autoriteit van je website, door content voor blogs en nieuwssites te schrijven. Staan jouw producten of diensten in artikelen op andere websites centraal en linken deze artikelen ook nog eens naar jouw producten, dan ziet Google jouw website als belangrijker dan een site waar nergens op het internet aan wordt gerefereerd.
Is zoekmachine-optimalisatie hetzelfde als adverteren?
Is jouw doel om zo snel mogelijk meer bezoekers naar je website te trekken? Dan kan zoekmachine-adverteren een aantrekkelijk alternatief voor zoekmachine-optimalisatie lijken. Maar de beste online marketingstrategie combineert SEO en SEA. Met SEA adverteer je in de zoekmachine, terwijl je door middel van SEO juist organisch hoog rankt. Zo komt het dat je site soms twee keer achter elkaar in zoekresultaten zichtbaar is, waardoor mensen sneller op je site zullen klikken. Daarbij draagt een hoge organische ranking bij aan het vertrouwen dat de klant in jouw bedrijf heeft. Let wel op: zo’n organische ranking behaal je niet in één dag. Er wordt veel tijd en energie gestoken in het opbouwen van autoriteit en vindbaarheid. Het is ook minder vergankelijk, waardoor je volgend jaar waarschijnlijk nog steeds baat hebt bij de energie die je dit jaar in SEO steekt. Ben jij benieuwd wat je aan je marketingstrategie kunt verbeteren of wil je meer weten over SEO, SEA of content? Bij een online marketing bureau zoals Semwerkt – een specialist in online marketing in Hoorn – werken de SEO-specialisten, SEA-specialisten en content specialisten die voor jouw bedrijf een waardevolle online marketingstrategie ontwikkelen. Neem daarom contact op met een online marketingbureau!