De krapte op de arbeidsmarkt is steeds nijpender; nog nooit ging de markt zo snel van werkgeversmarkt naar werknemersmarkt. Als er één ding duidelijk is geworden de afgelopen periode is dat de werknemers het op dit moment voor het zeggen hebben. Dit betekent dat je als werkgever van goeden huize mag komen om de juiste werknemers aan te trekken en te behouden. Door het grote aanbod van vacatures hebben talenten de mogelijkheid om kieskeurig te zijn. Jij wilt natuurlijk ook heel graag nieuwe werknemers aantrekken en dan het liefst mensen die graag voor jouw organisatie aan de slag gaan. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Daar duiken we in dit artikel verder in.
Onderscheiden van de rest
Wanneer je nieuwe werknemers aan wilt trekken zul je je moeten onderscheiden van jouw concurrenten. Als organisatie wil je er echt uitspringen en een sterk werkgeversmerk opbouwen. Dit houdt in dat mensen graag bij jouw bedrijf zouden willen werken en dan huidige werknemers er trots op zijn om bij jouw organisatie te zijn. Om een sterk werkgeversmerk te bouwen zul je flink wat energie moeten steken in ‘employer branding’. Wanneer je dit goed doet zul je op den duur veel marketingkosten kunnen drukken en komen kandidaten bij jou aankloppen in plaats van dat je er zelf aan moet gaan trekken.
Employer branding uitrollen
Mensen willen graag betrokken worden bij hun organisatie, daarom is het binden en boeien van je huidige medewerkers ontzettend belangrijk. Je kunt ze onderdeel laten zijn van het bedrijf en het beleid door ze een stem te geven in grote beslissingen. Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor een goede en fijne werksfeer, functies met voldoende afwisseling en uitdaging en de mogelijkheid voor het personeel om zichzelf te ontwikkelen. Wanneer jij intern alles tot in de puntjes geregeld hebt kun je dit vol trots naar buiten laten zien.
Extern winnen is intern beginnen
Employer branding is echt een kwestie van zeggen wat je doet maar vooral doen wat je zegt. Wanneer de huidige werknemers happy zijn en vol plezier naar hun werk gaan kun je dit vast gaan leggen en gaan delen met de werknemers. Bijvoorbeeld door een sterke ‘werken-bij’ pagina te bouwen en daarnaast een social media campagne uit te rollen met daarin oprechte verhalen van huidige medewerrkers. Alles om ervoor te zorgen dat je laat zien hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken.
Ondersteuning
Heb jij intern niet de mankracht in huis om dit soort campagnes te realiseren? Of weet je niet goed waar je moet beginnen? Je zou kunnen overwegen om een gespecialiseerde recruitment agency in te schakelen die jou helpt met het uitrollen van een sterke employer branding. Veel recruitmentbureaus zijn niet langer alleen maar gespecialiseerd in het werven en selecteren van kandidaten, hun kennis en specialismen reiken veel verder.