De thermostaat op een voertuig is het onderdeel dat opent en sluit om koelvloeistof in en uit de motor te laten stromen. Een Honeywell thermostaat blijft gesloten terwijl de motor nog koud is; dit houdt koelvloeistof opgesloten in de radiator. Zodra de koelvloeistofmotor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt, doorgaans 180 tot 200 graden, gaat de thermostaat open en laat de koelvloeistof door de motor stromen. Soms faalt de thermostaat en moet deze worden vervangen; er zijn vier hoofdredenen voor uitval: oververhitting, slib, defect en ouderdom.
Oververhitting
De thermostaat neemt de warmte van de motor waar en gebruikt die warmte om een klep te openen en te sluiten. Als de motor om welke reden dan ook oververhit raakt, kan dit ervoor zorgen dat de thermostaat defect raakt. De componenten in de thermostaat zijn alleen ontworpen om normale bedrijfstemperaturen aan te kunnen, en ernstige oververhitting kan deze componenten beschadigen.
Defect
Net als de meeste auto-onderdelen, wordt de thermostaat in een fabriek in massa geproduceerd. Voordat een thermostaat te koop wordt aangeboden, wordt deze gecontroleerd op goede werking. Bij het inspecteren van de thermostaten speelt het menselijke element een grote rol en worden enkele problemen gemist. Deze kleine defecten kunnen ertoe leiden dat een thermostaat direct uit de doos defect raakt of kort na installatie defect raakt.
Leeftijd
Leeftijd is een andere veel voorkomende reden voor mislukking. De thermostaat wordt constant verwarmd en gekoeld en na een tijdje kunnen de interne componenten gewoon verslijten. Dit gebeurt meestal langzaam en bijna onopgemerkt, maar de temperatuur waarin de thermostaat opent, begint steeds hoger te worden, totdat er op een dag een volledige oververhitting optreedt. Helaas is dit slechts de levenscyclus van mechanische componenten.
Onjuiste installatie
Het installeren van een thermostaat kan soms lastig zijn, en zelfs sommige professionals installeren ze verkeerd. Een veelvoorkomend probleem is om de ontluchtingsklep – gewoonlijk de schudklep genoemd – ondersteboven te installeren, zodat er geen lucht uit het koelsysteem kan ontsnappen. Een ander onjuist installatieprobleem is het achterstevoren installeren van de thermostaat. Dit plaatst het deel van de thermostaat dat de temperatuur detecteert in de richting van de radiator en niet in de motor. De thermostaat zal nog steeds openen en sluiten, maar dit veroorzaakt een lange vertraging omdat de warmte verder moet reizen voordat deze de thermostaat bereikt.