/Relatiegeschenken: hoe belangrijk zijn ze nu écht?

Relatiegeschenken: hoe belangrijk zijn ze nu écht?

Als ondernemer weet je waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk het is om de contacten met de zakelijke relaties te onderhouden. Toch is nog lang niet iedere ondernemer overtuigd van de meerwaarde van relatiegeschenken. Dit terwijl je wel degelijk iets mis kan lopen als je hier géén gebruik van maakt. Maar wat zijn relatiegeschenken nu precies en hoe belangrijk zijn ze nu écht?

Relatiegeschenken. Het woord zegt het eigenlijk al. Dit zijn geschenken die aan relaties worden gegeven. Zakelijke relaties welteverstaan. Dit kan heel breed zijn. Van de hoofdleverancier van jouw materialen tot de marketeer van jouw bedrijf. Ook kunnen relatiegeschenken aan het personeel of klanten worden geschonken. Het is maar net waar je naar op zoek bent. 

De geschiedenis van relatiegeschenken 


Het geven van relatiegeschenken is niets nieuws. Ze worden al jaren gegeven aan belanghebbenden, klanten en het eigen personeel. Bovendien worden ze ook steeds moderner en verder doorontwikkeld. De relatiegeschenken van nu zien er compleet anders uit dan pakweg tien jaar geleden. 

Met een relatiegeschenk laat je zien wat de ander betekent. Je toont je waardering en hoe belangrijk zij zijn voor jouw bedrijf. Meestal gaat het om geschenken die gepersonaliseerd zijn. Bijvoorbeeld met het logo van jullie bedrijf. Wel zo subtiel mogelijk, zodat het ook nog gewoon in het dagelijks leven (niet al te opzichtig) gebruikt kan worden.

Het belang voor het bedrijf 


Het is niet alleen heel leuk om een relatiegeschenk te krijgen, het biedt ook nog eens de nodige voordelen voor jouw bedrijf. Het is niet voor niets dat bedrijven al heel wat jaren aan relatiegeschenken doen. Het is namelijk een goede manier om het contact met jouw zakelijke relaties te verstevigen. Wees je ervan bewust dat deze onmisbaar zijn voor het functioneren van het bedrijf. Zonder relaties, geen bedrijf. 

Het is ook een manier om naamsbekendheid te vergaren. Bijvoorbeeld bij klanten. Wanneer je bij een pakketje een klein geschenk doet (denk bijvoorbeeld aan een pen met logo), dan zullen zij iets hebben om jouw bedrijf te herinneren. Dat maakt de kans groter dat ze vaker zullen bestellen. 

Dit geldt ook voor het personeel. Hoewel zij niet jouw doelgroep zijn, kan het bedrijf niet functioneren zonder goed personeel. Onderzoek heeft uitgewezen dat werknemers die een goede band hebben met hun werkgever ook veel beter werk verrichten. Ze gaan graag naar hun werk, verzuimen minderen en zijn productiever. Indirect hebben deze relatiegeschenken dus ook een positief effect op het functioneren van jouw bedrijf.

Wanneer relatiegeschenken geven? 


Er zijn verschillende momenten waarop je relatiegeschenken kunt geven. Er zijn bedrijven die hun klanten bij iedere grote opdracht een kleinigheidje toestoppen, maar ook bedrijven die enkel hun relaties in het zonnetje zetten bij speciale momenten. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen, maar ook aan belangrijke persoonlijke momenten van het personeel. Rond Koningsdag kunnen er bijvoorbeeld oranje tompoezen uitgedeeld worden, rond de zomer een koeltas en met kerst en oud en nieuw natuurlijk een mooi pakket vol lekkers en bubbels.