/Zorgen dat mensen hun administratie en leven op orde krijgen? Word schuldhulpverlener bij de gemeente

Zorgen dat mensen hun administratie en leven op orde krijgen? Word schuldhulpverlener bij de gemeente

Heb je altijd al willen weten hoe het is om bij de gemeente te werken? Of heb je al veel gemeente-ervaring en ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Ongeacht of je nog aan het begin van je loopbaan staat of dat je al een carrière hebt opgebouwd, is het de moeite waard om je te verdiepen in de vacatures bij gemeenten van een veelzijdig detacheringsbureau. Daar vind je zowel vacatures bij kleine als grote gemeenten en alles daartussen. De vacature van schuldhulpverlener is een van die interessante vacatures. Professionals die dit beroep hebben, zeggen allemaal dat het het mooiste aspect van het vak is dat elke dag anders is. Wat verder interessant is, is dat iedere gemeente een eigen werkwijze heeft. 

Wil jij als schuldhulpverlener in verschillende keukens van gemeenten kijken? En haal jij met plezier het onderste uit de kan voor jouw klanten? Dan is dit voor jou de perfecte baan! 

Wat behoort er als schuldhulpverlener tot je takenpakket?

• Uitvoeren van hercontroles; 

• Opstellen van rapportages;

• Bewaken van het totale schuldhulpverleningstraject; 

• Onderhouden van contacten met zorgaanbieders, schuldeisers en andere externe partijen.

Wat houdt deze gemeentebaan precies in?

In de functie van schuldhulpverlener ben je verantwoordelijk voor je eigen caseload

en voer je intake- en begeleidingsgesprekken met cliënten. Je zorgt ervoor dat jouw cliënten hun administratie en leven weer op orde krijgen om daarna weer onafhankelijk en zelfstandig aan de samenleving te kunnen deelnemen. Daarnaast maak je een plan van aanpak, zorg je ervoor dat mensen zich aan de afspraken houden en onderhandel je met schuldeisers. Ook heb je oog voor de onderliggende, vaak psychosociale problematiek en kun je daar effectief op anticiperen. Jij bent er voor de cliënten en weet lastige situaties op een creatieve manier op te lossen. 

Kennis van de sociale kaart

Heb jij een relevante hbo-opleiding afgerond (bijvoorbeeld Sociaal Juridische Dienstverlening), heb je minimaal twee jaar werkervaring met het werk als schuldhulpverlener, heb je kennis van de sociale kaart en heb je ervaring met Fase 1 en/of Fase 2? Dan ontvangt een detacheringsbureau je met open armen om te solliciteren naar een van de vacatures van schuldhulpverlener. Verder is het mooi meegenomen als je vaardig bent in het opstellen van een advies en rapport en het analyseren van een individueel schuldenprobleem, en je jezelf herkent in de competenties: oplossingsgericht, besluitvaardig en communicatief vaardig. Ook als je wilt werken bij de overheid in een andere functie ben je aan het juiste adres bij een eigenzinnig detacheringsbureau.